مقالات

مقایسه آیفون ۱۵ و آیفون ۱۴ ؛ برای داشتن بهترین انتخاب!

مقایسه آیفون ۱۵ و آیفون ۱۴ ؛ برای داشتن بهترین انتخاب!

مقایسه آیفون ۱۵ و آیفون ۱۴ ؛ برای داشتن بهترین انتخاب! از مواردی می باشد که این روزها بسیاری از کاربران به دنبال آن هستند.

اپل گوشی جدید خود با نام سری آیفون 15 که مشخصات آن بسیار شبیه به آیفون 14 است را معرفی کرد.

در این مقاله قصد داریم تفاوت گوشی های سری آیفون 15 و آیفون 14 را در نسخه های پایه آنها بررسی نماییم.

اپل محصول جدید خود یعنی آیفون 15 را در هفته اول مهر 1402 یا تاریخ 23 سپتامبر 2023 رسما معرفی و عرضه کرد.

اما بسیاری از ویژگی های این گوشی به خصوص در نسخه پرو، پرو مکس و پلاس با همان آیفون 14 از همان نوع بودند.

در واقع مقایسه سری آیفون 14 اپل با سری آیفون 15 اپل در مدل های پرو، پلاس و پرومکس تفاوت چندانی ندارد،

اما تفاوت های زیادی در نسخه های پایه یعنی آیفون 15 و آیفون 14 با هم وجود دارند.

بنابراین تصمیم گرفتیم آیفون 15 را با آیفون 14 مقایسه کنیم و این دو گوشی را جداگانه بررسی کنیم.

مقایسه آیفون ۱۵ و آیفون ۱۴ ؛ برای داشتن بهترین انتخاب!

در صورتی که به دقت به جدول زیر مقایسه آیفون 15 و آیفون 14 مشاهده کنید و به طور کامل متوجه می شوید که ماجرا از چه قرار است.

البته باید گفت که بسیاری از موارد ارائه شده در این جدول نیاز به توضیح بیشتری دارد و موارد مهم و مرتبط را با هم مورد بررسی قرار می دهیم.

جدول مقایسه بین آیفون 15 و آیفون 14 به شرح زیر است:

مشخصات آیفون 14 آیفون 15
ابعاد 146.7 در 71.5 در 7.8 میلیمتر 147.6 در 71.6 در 7.8 میلیمتر
وزن 172 گرم 171 گرم
نوع صفحه نمایش Super Retina XDR OLED Super Retina XDR OLED
اندازه صفحه نمایش 6.1 اینچی 6.1 اینچی
رزولوشن 2532 در 1170 2556 در 1179
نرخ تازه‌سازی 60 هرتز 60 هرتز
تراشه A15 Bionic A16 Bionic
دوربین‌های پشتی دو ماژوله، دوربین اصلی 12 مگاپیکسل، دوربین دوم 12 مگاپیکسل دو ماژوله، دوربین اصلی 48 مگاپیکسل، دوربین دوم 12 مگاپیکسل
دوربین جلو 12 مگاپیکسل، روی ناچ 12 مگاپیکسل، پانچ شده (داینامیک آیلند)
میزان رم 6 گیگابایت 6 گیگابایت
فضای ذخیره سازی 128 گیگابایت، 256 گیگابایت، 512 گیگابایت 128 گیگابایت، 256 گیگابایت، 512 گیگابایت
قیمت (نسخه های مختلف) 799 دلار، 899 دلار، 1099 دلار 799 دلار، 899 دلار، 1099 دلار

درجدول مقایسه آیفون 15 و آیفون 14 مشاهده می کنید، بسیاری از مشخصات این دو دستگاه ثابت بوده و در مورد این دو گوشی تغییری نکرده است،

البته مواردی مانند آپدیت دوربین اصلی از 12 به 48 مگاپیکسل و همچنین بهبود پردازنده، که می تواند 20 درصد سریعتر باشد، می تواند خود را در این موارد بسیار جالب باشد.

اما جالب ترین خبر ثبات قیمت های ارائه شده برای آیفون 15 می باشد که در واقع یک نقطه قوت اصلی برای آیفون 15 است.

اگر بخواهیم در مورد هر یک از این تغییرات و تأثیرات آنها بر عملکرد گوشی جدید اپل صحبت کنیم، نتایج زیر را به دست می آوریم:

مقایسه از نظر سخت افزاری

مقایسه آیفون های سری 15 با آیفون 14 از نظر سخت افزاری یکی از مهم ترین مواردی است که می توان گفت تغییرات خوبی در آن دیده می شود و در تمامی مدل های سری آیفون 15 مزیت قابل توجهی در مقایسه با به آیفون 14 دیده می شود.

موضوع سخت افزار می باشد. تراشه ها و چیپ‌ست‌هایی که اپل در محصولات خود بکار می‌برد، انحصاری هستند و نمی‌توان آن‌ها را به خوبی با گوشی‌های دیگر مقایسه کرد.

اما اگر نتایج تست را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که تقریباً به اندازه A16 تراشه‌های A15 Bionic در آیفون 14 استفاده شده است.

بیونیک های A16 به کار رفته در آیفون 15 جزو بهترین ها هستند و به راحتی می توان آنها را با تراشه هایی مانند نسل دوم اسنپدراگون 8 مقایسه کرد.

از نظر مقایسه باید گفت تراشه A16 برتری قابل توجهی نسبت به A15 دارد و از نظر قدرت پردازشی 7 درصد و از نظر سرعت ارتباط با رم 50 درصد موثرتر است.

سرعت بالا می تواند تاثیر بسیار چشمگیری در عملکرد این تراشه داشته باشد و آن را نسبت به تمامی تراشه های موجود در مدل های مختلف سری آیفون 14 مانند پرو و ​​پرو مکس در جایگاهی بالاتر قرار بدهد.

مقایسه آیفون ۱۵ و آیفون ۱۴ ؛ برای داشتن بهترین انتخاب!

البته لازم به ذکر است که در دستگاه هایی مانند آیفون 15 پرو این قدرت پردازشی از این هم فراتر می رود و با استفاده از تراشه A16 Pro می توان سرعت پردازش در این مدل ها را تا ده برابر آیفون 14 افزایش داد.

در مورد پردازنده گرافیکی نیز باید گفت که به نظر می رسد اپل از پردازنده های گرافیکی اپل (Apple GPU) پنج هسته ای خود راضی بوده و تغییر خاصی برای آیفون 15 اعمال نکرده است.

تفاوت از نظر طراحی

مقایسه آیفون 15 با آیفون 14 از نظر طراحی یکی از مهم ترین مسائلی می باشد که بسیاری از کاربران را خوشحال نموده و باید گفت که اگر طراحی رده بالای گوشی های موبایل آنها مانند آیفون 14 پرو مکس نیز بوده، برای آیفون 15 همه استفاده می شود شاید برای کاربرانی که از گوشی های آیفون 14 پرو و ​​پرو مکس استفاده می کنند چیز جدیدی نباشد، اما این تغییر برای نسخه پایه آیفون 14 بسیار زیاد می باشد.

از دیگر ویژگی های خاص طراحی آیفون 15 از ابعاد و ظاهر آن می باشد. آیفون 15 لبه های کمی خمیده دارد، در حالی که آیفون 14 ظاهر صاف و مستقیم خود را مانند آیفون 12 و 13 حفظ نوده است.

مقایسه آیفون ۱۵ و آیفون ۱۴ ؛ برای داشتن بهترین انتخاب!

در واقع، آیفون 15 بسیار شبیه به آیفون 11 است و به نظر می رسد که آیفون به طراحی قدیمی خود برگشته است.

به گوشی های منحنی بعد از مقایسه آیفون 15 با آیفون 14 از نظر طراحی، حذف بریدگی نمایشگر و استفاده از داینامیک آیلند به جای آن می باشد.

این طرح دوربین از بالا برداشته شده و به صورت پانچ سوراخ روی صفحه قرار دارد و در اطراف آن محدوده داینامیک آیلند به شکل یک بیضی کشیده مشکی قرار گرفته است که به عنوان یک دکمه عمل می کند و می تواند کارهای مختلفی را انجام دهد.

به عنوان مثال سکوت هشدارها، اعلان‌ها و موارد دیگر را مدیریت کنید. از نظر رنگ و سایر مشخصات، تفاوت هایی بین این دو وجود دارد، به طوری که آیفون 15 دارای رنگبندی بیشتری نسبت به آیفون 14 می باشد.

مقایسه دوربین

مقایسه آیفون ۱۵ و آیفون ۱۴ ؛ برای داشتن بهترین انتخاب!

وقتی سری آیفون 15 را با آیفون 14 مقایسه می کنیم، شاهد تغییر بزرگی از نظر دوربین هستیم.

اپل در نهایت دوربین 12 مگاپیکسلی خود را برای نسخه اصلی کنار گذاشت و ناگهان آن را به 48 مگاپیکسل ارتقا داد.

در کنار تمامی سنسورها و بهینه سازی هایی که برای دوربین این گوشی انجام شده، این موضوع می تواند این گوشی را از نظر دوربین به یکی از بهترین ها تبدیل نماید و باید گفت که از این نظر با آیفون 14 فاصله زیادی دارد.

با این حال، فقط دوربین اصلی به روز شده و دوربین سلفی همان 12 مگاپیکسلی با امکان ثبت تصاویر 4K با سرعت 120 فریم بر ثانیه باقی مانده، البته تغییر چنین دوربین قدرتمندی ضروری به نظر نمی رسد.

تفاوت از نظر حافظه داخلی و رم آیفون 14 با آیفون 15

از دیگر موضوعاتی که شاید برای این مقایسه جالب باشد، فضای داخلی و رمی این گوشی ها است.

از این نظر باید گفت که هر دو آیفون 14 و آیفون 15 نسخه های متفاوتی دارند که از نظر رم و فضای ذخیره سازی یکسان می باشند.

طبق گفته اپل قرار است شاهد گوشی های همراه با ظرفیت های 128 گیگابایتی، 256 گیگابایتی و 512 گیگابایتی باشیم. البته همین نسخه ها برای آیفون 14 هم موجود بود.

مقایسه آیفون ۱۵ و آیفون ۱۴ ؛ برای داشتن بهترین انتخاب!

علاوه بر این، نوع حافظه مورد استفاده در هر دو گوشی NVMe است که به عنوان سریع ترین نوع حافظه ذخیره سازی کامپیوتر می باشد.

برای رم هر دو گوشی از حافظه 6 گیگابایتی استفاده شده که البته برای تراشه استفاده شده در آیفون 15 کمی کم به نظر می رسد و حداقل خواهد بود.

برای عملکرد بهتر این گوشی نیاز به افزایش این حافظه بود. البته میزان رم در نسخه های پرو و ​​پرو مکس افزایش یافته و از 8 گیگابایت حافظه در آن ها استفاده شده است.

تفاوت نرم افزاری آیفون 15 و 14

تفاوت نرم افزاری آیفون 15 و 14، نکته دیگری که در این مقایسه مهم به نظر می رسد و شاهد تغییراتی در نسخه جدید آیفون خواهیم بود، نرم افزاری می باشد.

در واقع می توان گفت که سیستم عامل مورد استفاده هر دو گوشی iOS 17 می باشد، البته باید در نظر داشت که نسخه پایه آیفون 14 سیستم عامل iOS 16 می باشد که پس از آپدیت به نسخه 17 آپدیت می شود.

علاوه بر این با توجه به تغییراتی مانند استفاده از داینامیک آیلند و بهینه سازی های دوربین، در برخی نرم افزارها مانند قسمت تنظیمات و دوربین نیز شاهد تغییرات و به روز رسانی ها خواهیم بود.

مقایسه سری آیفون 14 با آیفون 15 از نظر قیمت

از مهم ترین و جذاب ترین تفاوت های سری آیفون 15 و آیفون 14 قیمت آنهاست که به نظر می رسد این بار اپل به فکر کاربران خود بوده و این ارتقا را بدون هیچ افزایشی با قیمتی ثابت در اختیار کاربران خود قرار داد.

قیمت های ارائه شده برای آیفون 15 در آمریکا همانند قیمت های ارائه شده برای آیفون 14 است و حتی این قیمت ها در انگلیس نیز اندکی کاهش یافته است.

آیفون 15 با دوربین 48 مگابایتی و طراحی جدید نسبت به آیفون 14 با دوربین 12 مگاپیکسلی ارزان تر خواهد بود! اگرچه در برخی دیگر از کشورها این محصول با درصد کمی بالاتر به فروش می رود.

در مجموع می توان ارزیابی کرد که این دو سری از نظر قیمت در وضعیت قیمتی برابری قرار هستند و آیفون 15 با تمام ارتقاهایی که داشته با قیمت آیفون 14 به فروش می رسد.

مقایسه آیفون ۱۵ و آیفون ۱۴ ؛ برای داشتن بهترین انتخاب!

جمع بندی

در این مقاله به موضوع مقایسه آیفون ۱۵ و آیفون ۱۴ ؛ برای داشتن بهترین انتخاب! و مقایسه این دو محصول محبوب اپل پرداختیم.

به طور کلی می توان گفت که نتیجه این مقایسه این بود که این دو محصول از بسیاری جهات شبیه به هم بودند.

اما مواردی مانند طراحی منحنی، ارتقاء سنگین دوربین آیفون 15 نسبت به آیفون 14، استفاده تراشه قدرتمندتر و بهتر A16 Bionic در آیفون جدید و ثابت نگه داشتن قیمت آیفون 14 و 15 علیرغم همه این تغییرات مهم ترین مسائلی بود که انتظار می رود. اگر نظری در این مورد دارید، خوشحال می شویم آن را به ما بگویید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *